Sök:

Sökresultat:

143 Uppsatser om Par med varsin karriär - Sida 1 av 10

Mot en stadig tillvaro : En utvÀrdering av den kontaktpersonbaserade insatsen Perrongen i Uppsala kommun

Den hÀr uppsatsen Àr en utvÀrdering av insatsen Perrongen i Uppsala kommun. Perrongen Àr en kontaktpersonbaserad insats med integrerat nÀtverksarbete. I uppsatsen har Antonovskys (1991) KASAM anvÀnts som teoretisk bas. Datainsamlandet har skett genom att Ätta respondenter, som tidigare haft Perrongen som insats, har svarat pÄ varsin enkÀt samt deltagit i varsin intervju. Resultaten pekar pÄ att respondenterna i huvudsak uppfattat insatsen Perrongen som positiv, vilket stÀmmer överens med tidigare forskning.

Datorn som förÀndringsredskap i skolan - TankegÄngar inför upptaktsfasen av 1:1 satsning

Satsningarna pÄ varsin dator till varje elev i skolan har de senaste Ären med ett tÀmligen stort tempo vuxit fram och bildat en grogrund mot ett förÀndrat lÀrande. Syftet med denna uppsats har dÀrför varit att utifrÄn upptaktsfasen av en sÄdan varsin-satsning undersöka skolledning och lÀrares tankegÄngar samt förvÀntningar dÀrom. Som metod till insamlandet av material genomförde vi kvalitativa samtalsintervjuer varefter analysen gjordes uti ett hermeneutiskt tillvÀgagÄngssÀtt. Resultaten frÄn vÄr studie visar pÄ att skolledningen har stora förvÀntningar pÄ att satsningen skall generera ett förÀndrat lÀrande i skolan. Framförallt stÀlls förhoppningarna mot att den inrutade skoldagen ska luckras upp och att detta i sin tur leder till mer Àmnesövergripande undervisning.

HÄllbar utveckling i skolan : UtifrÄn ett miljö- och socialt perspektiv

I vÄrt utvecklingsarbete valde vi att fokusera pÄ miljöperspektivet och det sociala perspektivet inom hÄllbar utveckling. UtifrÄn miljöaspekten fokuserade vi pÄ Ätervinning och utifrÄn den sociala aspekten fokuserade vi pÄ Barnkonventionen. VÄrt syfte med detta utvecklingsarbete har varit att utveckla/stÀrka elevernas medvetenhet inom hÄllbar utveckling avseende miljöperspektivet och det sociala perspektivet. Vi valde att genomföra vÄrt utvecklingsarbete som en aktionsforskning. Som metod anvÀnde vi oss av observationer, intervjuer samt loggboksanteckningar.

X och Y bland ettor och nollor : En inblick i nÄgra gymnasielÀrares resonemang kring datorstöd i matematikundervisningen

Det blir allt vanligare att elever som börjar gymnasieskolan erbjuds varsin laptop, men fÄ matematiklÀrare verkar anvÀnda dem i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete Àr dÀrför att undersöka hur lÀrare resonerar kring datorstöd i matematikundervisningen nu nÀr eleverna har tillgÄng till varsin dator. De forskningsfrÄgor som besvaras i undersökningen berör gymnasielÀrares anvÀndning och syn pÄ datorstöd samt vad som krÀvs för att lÀrare ska anvÀnda datorstöd. I undersökningen har fyra matematiklÀrare pÄ gymnasiet intervjuats. Resultatet Àr att nÀr datorstöd anvÀnds i matematikundervisningen sÄ Àr det frÀmst lÀraren som anvÀnder datorn, och dÄ till att demonstrera, ÄskÄdliggöra svÄrritade figurer, visa simuleringar samt till att variera koefficienter i olika funktioner och visa pÄ de förÀndringar som sker.

Expatriera mera? : En studie om svenska företags strategier i samband med expatriering av par med varsin karriÀr

Att verka pÄ en global marknad innebÀr kulturella skillnader, tidsskillnader och annorlunda arbetsmetoder som stÀller speciella krav pÄ medarbetare och deras kompetens. Att sÀnda anstÀllda pÄ utlandsuppdrag eller sÄ kallad expatriering innebÀr för företagen att omlokalisera sÄdan kompetens utomlands. Flytta och arbeta utomlands innebÀr förutom mÄnga möjligheter ocksÄ mÄnga problem för bÄde företaget och den anstÀllde med familj. Ett vÀxande problem som identifierats av flera författare Àr att omlokaliseringen av par med varsin karriÀr blir allt svÄrare eftersom expatriering ofta innebÀr att den medföljande partnern tvingas ge upp/ta paus i sin karriÀr. Det finns Àven tidigare forskning som visar att par med varsin karriÀr Àr extra vanligt just i de nordiska lÀnderna.

Ljus i Stadshagen

Det finns idag planer pÄ, att i parken ovanpÄ Stadshagens tunnelbanestation, bygga ett bostadshus. Mitt förslag Àr ett tiovÄningshus med offentliga lokaler i gatuplan och pÄ vÄning ett, och fyra lÀgenheter per vÄning pÄ resterande vÄningsplan. De offentliga lokalerna bestÄr av ett kafé med tillhörande utstÀllningslokal i gatuplan och verkstÀder för barn pÄ vÄning ett. Med min byggnad vill jag bidra till att skapa ett mer aktivt gatuliv i den hÀr delen av Stadshagen. Jag vill skapa lÀgenheter som tar till vara pÄ ljuset pÄ platsen, och eftersom tomten Àr smal ocksÄ skÀrmas av frÄn omkringliggande hus.

Projektstyrning i totalprojekteringsföretag: en styrmodell vid anbud till fast pris

Eftersom företag ofta bestÄr av mÄnga avdelningar som tillsammans jobbar med samma projekt uppstÄr fler och fler svÄrigheter vid styrning av medarbetare och resurser. Till skillnad frÄn företag som levererar en produkt som hela företaget stÄr bakom kan det hÀr handla om flera avdelningar med varsin produkt och varsin budget som mynnar ut i en slutprodukt. Företaget behöver hÀr dels ha sÀtt att formulera en gemensam budget och dels att utveckla styrverktyg som ser till att denna budget efterlevs i största möjliga mÄn. Dessa styrverktyg kan vara alltifrÄn mer mjuka kvalitativa variabler till mer hÄrda kvantitativa. Med denna uppsats har vi valt ett försöka finna dessa styrverktyg och utifrÄn dem skapa en modell som skall vara till hjÀlp för företag likt det vi valt att undersöka.

Estetik som kunskapande : -en intervjustudie pĂ„ förskolan Äpplet

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

Samarbetsövningar: ett försök att stÀrka sammanhÄllningen i en ungdomsgrupp

Arbetet handlar om hur man med olika samarbetsövningar kan stÀrka sammanhÄllningen i en ungdomsgrupp.I arbetet kan man lÀsa om olika sammarbetsövningar och hur man gÄr till vÀga för att utföra dessa.Metoderna som vi anvÀnt oss av Àr observationer, enkÀter och övningar. Vi har utfört undersökningen pÄ varsin skola, en högstadieklass i Stockholms lÀn och en gymnasieklass i Kalmar lÀn. I vÄrt resultat har vi kommit fram till att det skett en liten förÀndring i klasserna vi tycker att samarbetet dem emellan blivit bÀttre. Vi anser att vi kan ha lagt grunden till en bra sammanhÄllning i klasserna..

TOY STORE : -Kombinerad förvaringslÄda & leksak för badkaret och duschen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

Storyline i franskundervisning: ett försök pÄ gymnasiet

I föreliggande arbete redovisas ett försök med arbetssÀttet Storyline i franskundervisning pÄ gymnasiet. Syftet var att undersöka hur elevernas utrymme och förmÄga att uttrycka sig muntligt utvecklas nÀr man anvÀnder ovannÀmnda arbetssÀtt. Under fem veckor fick 19 gymnasieelever arbeta i grupper och tillverka varsin person som de sedan skrev olika texter kring och presenterade för varandra. Den inledande undersökningen visar att eleverna anser att de talar för lite franska pÄ lektionerna. I utvÀrderingen efter försöksperioden Àr eleverna övervÀgande positiva till arbetssÀttet, men de anser inte att Storyline Àr bra för att trÀna den muntliga förmÄgan.

Sjuksk?terska p? lika villkor - Hur j?mst?llt ?r det inom sjukv?rden?

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

Vattenfall - I nationens Intresse? : En diskursanalys av den riksdagspolitiska kampen om Vattenfall

Till följd av Vattenfalls uppmÀrksammade investeringar i fossilbrÀnslebaserad energiverksamhet har vi genom att analysera den riksdagspolitiska debatten kring Vattenfall, sökt efter Äterkommande yttranden, genom vilka vi  konstruerat diskurser som stÄr för vad riksdagspolitiska aktörer anser i frÄgan om det statliga styret av Vattenfall. Vi kommer fram till att det inte helt ovÀntat gÄr att skapa tvÄ övergripande diskurser, dÀr de olika politiska blocken verkar inom varsin diskurs i frÄgan om hur Vattenfalls miljöintentioner ska uppnÄs..

Mise-en-scÚne som hjÀlp vid pussel/problemlösning i Àventyrsspel : En studie i hur en ÄskÄdare kan styras mot förutbestÀmda nyckelpositioner i en spelscen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

 Vad har en personlig trÀnare för inverkan pÄ att öka fysisk aktivitet

 Den föreliggande studien Àr en gransknig av ett projekt som högskolan i GÀvle tillsammans med FjÀrran Höjderbadet har utfört under hösten 2008. Projektet gick ut pÄ att personer med stillasittande arbeten skulle fÄ hjÀlp med trÀningen av studenter som utbildade sig till personliga trÀnare. Uppsatsen bygger pÄ tvÄ enkÀtundersökningar som utfördes pÄ 27 stycken personer. Det var 14 stycken som fullföljde bÄda enkÀterna vilket ger ett bortfall pÄ 13 stycken. Undersökningsgruppen fick under en 8 veckors period prova pÄ att ha en varsin personlig trÀnare till sitt förfogande.

1 NĂ€sta sida ->